Hautojen hoito-ohjeet

Parikkalan hautausmailla alkaa yleinen siivous keväällä toukokuussa. Hautausmaat siivotaan ja haudoilta poistetaan talveksi tuodut kynttilät, havut yms. Irralliset kynttilälyhdyt kannattaa korjata kesäksi pois sekä sähkötoimiset kynttilät. Seurakunta ei vastaa koriste-esineiden särkymisistä haudoilla.

Hautakivien taakse ei saa varastoida kukkavaaseja, eikä muita tarvikkeita ruohon leikkuun helpottamiseksi.

Kukkapenkissä voi käyttää kestävää ja rikkoutumatonta reunaa esim. lautaa tai sahattua kiveä.  Reunat ei saa kuitenkaan kohota maanpinnan tason yläpuolelle joka haittaisi koneellista ruohonleikkuuta. Kukkapenkin reunuksena ei saa käyttää irtokiviä tai muita kohoavia elementtejä.

Seurakunnalla on oikeus poistaa haudoilta esineet ja elementit jotka voivat vaarantaa yleistä turvallisuutta.

Hautausmailla ei ole yleisiä hautamaljakoita vaan ne on omaisten itse ostamia. Hautamaljakkoon kannattaa kirjoittaa nimi tai hautapaikkatiedot, sillä linnut ja tuuli myös kuljettelevat niitä.

Haudoille ei saa istuttaa puita eikä pensaita. Isot peittävät perennatkin hoitamattomina ovat kiellettyjä. Seurakunta poistaa hautausmaalle sopimattomat kasvit.

Muistolehdon muistomerkille saa viedä leikkokukkia. Kappelin muurissa oleva risti on muualle haudattujen muistelupaikka.

Hautamuistomerkkiä hankkiessanne haudalle on sen suunnitelmalle hankittava seurakunnan hyväksyntä. Myös muistomerkin pystytysajankohta on sovittava seurakunnan kanssa. Hautamuistomerkin poistamisesta on myös sovittava seurakunnan kanssa.

Hautajaiskukkien siivoaminen haudalta kuuluu omaisille. Seurakunta poistaa kukat jos Omaiset eivät ole huolehtineet asiasta kohtuullisessa ajassa. Seurakunta ei ota talteen muistonauhoja ja kortteja kukkalaitteista.

Jätteet pyydetään lajittelemaan niihin kuuluviin jäteastioihin.

Talvella haudoille tuodaan paljon kynttilöitä. Esimerkiksi muualle haudattujen muistomerkillä kannattaa huomioida kynttilän etäisyys toisiin tulipalon vaaran vuoksi. Vähintään 5 cm etäisyyttä toisiin kynttilöihin.

Kynttilöitä ei kannata asettaa hautakivien päälle. Kynttilän steariini voi liata kiven pysyvästi.
Kellotapuli