istuva enkeli

Kastepuu

Parikkalan seurakunnassa otettiin vuoden 2017 Kynttilänpäivänä käyttöön kastepuu. Kastepuuhun ripustetaan Parikkalan seurakunnan kastettujen vauvojen kastesydämet. Kastesydämeen on kirjoitettu kastetun vauvan koko nimi, sekä kastepäivä.

Sydän kiinnitetään kastepuuhun kasteen jälkeen samalla kun kastetun nimi luetaan kirkossa ja hänen puolestaan rukoillaan. Kastesydämen voi ripustaa kastepuuhun kastetun läheinen, esimerkiksi isä, äiti, kummi, mummi, ukki, sisko tai veli. Mikäli kastetun perheenjäseniä ei ole mukana jumalanpalveluksessa, sydämen ripustaa kirkon työntekijä tai vapaaehtoinen.

Vuoden aikana kastetut ja heidän läheisensä kutsutaan seuraavan vuoden Kynttilänpäivän perhemessuun, jossa perhe saa mukaan kastesydämen.

Vanhempien suostumus vauvan nimestä kastepuussa

Kun nykyinen henkilötietolaki korvaantui uudella EU:n yleisellä tietosuoja-asetuksella 25.5.2018 (GDPR), niin kysymme jo vanhemmille lähetetyssä kastetietolomakkeessa, saako vauvan nimen ja kastepäivän lisätä kastepuuhun.

Vanhemat voivat tässä vaiheessa joko kieltäytyä tai antaa suostuvan lupauksen seurakunnalle. Puuhun tulee ainoastaan merkintä vauvan nimestä ja sukunimestä, sekä kastepäivästä. Muita henkilötietoja ei käsitellä kastesydämessä.

kastepuu