kansanlaulukirkko

Musiikki

Musiikki on keskeinen osa kirkon ja seurakunnan toimintaa. Musiikilla on suuri merkitys ihmisten välisen yhteyden luojana. Kristus on läsnä ja vaikuttaa myös lauletussa sanassa.

Tule mukaan laulamaan, soittamaan tai kuuntelemaan!

Kuorotoiminta

Seurakunnassamme on vireä kuoro- ja pienryhmätoiminta Parikkalassa ja Saarella. Kuorot kokoontuvat kanttoriemme johdolla seurakuntatalolla Parikkalassa ja seurakuntakeskuksessa Saarella.

Kuorot ja pienryhmät ovat mukana messuissa kukin noin kuukauden-puolentoistakuukauden syklillä. Ohjelmisto rakentuu kunkin pyhän teeman ja tekstien pohjalta.

Kuorot aloittavat uuden harjoituskauden syksyisin. Uudet kuorolaiset ovat aina tervetulleita mukaan toimintaan. Ole yhteydessä kanttoreihimme ja tule rohkeasti mukaan. Jokaisen ääntä tarvitaan!

Musiikki messuissa

Jumalanpalvelukset pidetään palmusunnuntaista vuoden vaihteeseen Parikkalan, Saaren ja Uukuniemen kirkoissa ja kovimpien pakkasten aikaan Parikkalan kappelissa, Saaren seurakuntakeskuksessa ja Niukkalan seurakuntatalolla.

Seurakunnassa toimivat musiikkiryhmät ovat aktiivisesti mukana toteuttamassa messua. Niiden ohjelmisto kuten myös jumalanpalveluksen virret valikoituvat kunkin pyhän aiheen ja tekstien pohjalta. Seurakunnalle kopioidaan silloin tällöin Taizé-laulu tai hengellinen laulu laulettavaksi ns. vastausmusiikkina päivän tekstien välissä.

Päivän psalmi voidaan lukea tai esittää yksin- tai kuorolauluna. Laulettu esirukouslauseke on joko ote jostain päivän virrestä tai jokin lyhyt virsisäkeistö, jonka laulaa koko seurakunta. Päivän virsi voidaan laulaa vuorovirtenä.

Jumalanpalveluksien musiikkiin vaikuttavat myös erilaiset teemat.

Perhemessuissa käytämme Lasten virsi -kirjan lauluja, elävöitämme niitä liikkein ja soitamme yhdessä rytmisoittimia säestyksen yhteydessä.

Taizé-messuissa laulamme Taizén ekumeenisia rukouslauluja. Mukana on aina kuoro.

Tuomasmessuissa laulamme Tuomaslauluja sekä lauluja Nuoren seurakunnan veisukirjasta ja Viisikielisestä. Mukana on aina kuoro.

Kapulamessuissa koko seurakunta voi säestää virsiä rytmisoittimilla; mallia näyttävät kuorolaiset.

Virsimessuissa virret korvaavat sanalliset osiot mahdollisuuksien mukaan, esimerkiksi synnintunnustus ja -päästö, uskontunnustus, Isä meidän -rukous. Esilaulajina toimivat kuorolaiset.

Kansanlaulumessut järjestetään yleensä kesäisin esimerkiksi Parikkalan kesäteatterilla. Niissä lauletaan Anna-Mari Kaskisen sanoittamia tuttuja kansanlaulumelodioita. Esilaulajina toimivat kuorolaiset ja säestyksestä vastaavat instrumentalistit (harmonikka, harmooni, viulut yms.).

Teemamessut, kevät 2023

su 5.2. klo 10 Perhemessu, Parikkalan kappeli, Jippii-pyhäkoulun kuoro

su 19.2. klo 10 Kapulamessu, Parikkalan kappeli, Parikkalan seurakuntakuoro

su 12.3. klo 10 Taizé-messu, Parikkalan kappeli ja klo 13 Saaren seurakuntakeskus, Aivinat

su 23.4. klo 17 Tuomasmessu, Parikkalan kirkko, Aivinat

to 18.5. klo 17 Kansanlaulumessu, Parikkalan kesäteatteri, kaikki kuorot.

Aivinat-kuoron joulukonsertti to 30.11. klo 18.00 Parikkalan Kirkossa. Vapaa pääsy ohjelma 10€.

kanttori

Konserttitoiminta, Aivinat, Parikkalan seurakuntakuoro, Yksiääniset