Parikkalan sankarihautausmaa

Kirkkokatu 1, 59100 Parikkala

Parikkalan kirkon vieressä, kirkkotarhan sisään jäävä hautausmaa on suuruudeltaan 1750 neliömetriä. Alueen on laatinut puutarha-arkkitehti Pentti Ahola ja pohjakartta on vuodelta 1963.

Sankarihautausmaahan on haudattu oman pitäjän talvi- ja jatkosodassa kaatuneita vainajia yhteensä 313. Jokaisella vainajalla on oma muistolaattansa. Seurakunta ja kunta vastaavat yhdessä muistomerkkien kunnosta ja hoidosta.

Vapaussodassa kaatuneiden muistomerkki on harmaa graniitti, talvi- ja jatkosodassa kaatuneiden betoni-liuskakivi jossa pronssiristi, sekä Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkki luonnon kivi päällystettyä laattakivellä.

Sankarihautausmaa-alue istutuksineen hoidetaan yhdessä seurakunnan ja kunnan kanssa.