alba ja tennarit kuvassa

Rippikoulu

Rippikoulu on osa kirkon koko eliniän kestävää kasteopetusta. Kirkon ja seurakunnan tavoitteena on että rippikoululainen vahvistuu siinä uskossa kolmiyhteiseen Jumalaan, johon hänet on pyhässä kasteessa otettu. Rippikoulu päättyy aina nuoren konfirmaatioon.

Rippikoulu on alkanut syksyllä 2023. Rippikouluun voi osallistua myös vaikka ei olisi seurakunnan jäsen. Konfirmaatioon osallistuvat ovat kastettuja ja seurakunnan jäseniä. Jos nuorta ei ole kastettu, hänet voidaan kastaa ennen konfirmaatiota.

Huom ! Rippikouluilmoittautuminen koskee myös niitä nuoria, jotka menevät jonkin järjestön rippikoululeirille, sillä rippikoulun kotiseurakuntaan tutustumis-jakso suoritetaan omassa seurakunnassa syksyn ja kevään aikana.

Rippikoululeiri ja päivärippikoulu:

Vuoden 2023 puolella Parikkalan seurakunnassa järjestetään yksi rippikoululeiri, joka pidetään Punkaharjun Vaahersalossa 24.6.-1.7.2023.

Konfirmaatio on su 7.7. klo 10.00.

Leirimaksu:

Rippikoululeirimaksu on Parikkalan seurakunnan jäseniltä 210 euroa (muilta 450 euroa). Rippikoululeirimaksu tulee maksaa 31.5.2024 mennessä seurakunnan tilille: FI89 5326 0020 0117 93. Kirjoittakaa maksun viestikenttään rippikoululaisen nimi. Rippikoulumaksusta voi anoa vapautusta olemalla yhteydessä seurakunnan diakoniatyön viranhaltijoihin ja toimittamalla toimeentuloon liittyvät selvitykset.

Ulkoläksyistä:

Rippikoululaisille on jaettu rippikoulun ulkoläksyt, ne on hyvä opetella jo ennen rippikoululeiriä.

Opeteltavia ulkoläksyjä ovat: Uskontunnustus, Isä meidän -rukous, 10 käskyä, Herran siunaus, Kaste- ja lähetyskäsky ja Pienoisevankeliumi.
Ulkoläksyjä voi suorittaa omaan tahtiin ja omassa järjestyksessä meille työntekijöille (Jarkko ja Pekka) yhteisissä kokoontumisissa tai sitten erikseen ajankohdasta sopimalla koulupäivän jälkeen. Tavoitteena on, että kaikki ovat suorittaneet ulkoläksyt toukokuuhun mennessä ennen leirijaksoa. Toivomme, että kotiväki antaa tukea näiden ulkoläksyjen harjoittelussa kotona.

KEVÄT 2024

KEVÄÄN YHTEISET KOKOONTUMISET

Lähetys -ja diakoniaoppitunteja lauantaina 3.2. klo 12-17 Parikkalan srk-talossa.

Ehtoollisisopetus ja messu maaliskuussa, Parikkalan siunauskappeli, aika ilmoitetaan myöhemmin.

Messuryhmät maalis-huhtikuussa, aika ilmoitetaan myöhemmin.

Toukokuussa Kotiseuturetki, jossa tutustuminen kirkkoihin, siunauskappeleihin ja hautausmaihin.

Mikäli rippikoululainen ei pääse yhteiseen kokoontumiseen esim. sairauden takia, toivomme että huoltaja ilmoittaa siitä meille etukäteen.

Rippikouluasioissa voit olla yhteydessä Pekkaan ja Jarkkoon:

Pekka Wilska, nuorisotyönohjaaja               Jarkko Hyvärinen, seurakuntapastori
pekka.wilska@evl.fi                                       jarkko.hyvarinen@evl.fi
puh. 040 864 1258                                            puh. 044 5430 096

Järjestöjen ja herätysliikkeiden järjestämät rippikoulut

Myös kirkkomme eri herätysliikkeet ja järjestöt järjestävät omia rippikoulujaan. Huom ! Myös muualla kuin omassa seurakunnassa rippikoulun käyvät nuoret osallistuvat oman seurakunnan rippikouluilmoittautumistilaisuuteen sekä syksystä kevääseen kestävään seurakuntaan tutustumis- jaksoon omassa seurakunnassa.

Voit seurata Facebookissa / Parikkalan seurakunta/nuorisotyö-sivustolle päivittyviä tietoja ja esim. musiikkivideoita tästä linkistä:

Rippikoulu on puolen vuoden mittainen tutustuminen seurakuntaan ja kristilliseen uskoon. Usein rippikoulu käydään sinä vuonna, kun nuori täyttää 15 vuotta. Rippikoulun voi käydä myös aikuisena.

Rippikoulu edeltää rippijuhlia

Rippijuhlia vietetään rippikoulun käyneen ja konfirmoidun nuoren kunniaksi. Nuorelle rippijuhlat ovat tärkeä aikuistumisjuhla.

Rippijuhlien järjestäminen

Risti raamatulla