Junasukat vauvoille

Vauva-asiaa

Kastettuja vauvoja muistetaan junasukilla

Parikkalan seurakunnassa on jo muutaman vuoden ollut tapana lahjoittaa kastettavalle vauvalle vapaaehtoisten seurakuntalaisten kutomat villasukat.

Sukat ovat malliltaan junasukat, joihin liittyy oma tarina. Sukkapaketin mukana on tuo tarina sekä esitteitä seurakunnan järjestämästä perhetoiminnasta.

Kastesydän

Kun perheeseen syntyy pieni vauva ja perhe haluaa kastaa hänet seurakunnan jäseneksi. Ristiäisten jälkeen (mikäli vanhemmat annatte luvan) lapselle kirjoitetaan kastesydän ja se ripustetaan kappelissa/kirkossa kastepuuhun.

Meillä seurakunnassa kastepuu on otettu käyttöön vuonna 2017 Kynttilänpäivän perhemessussa. Kynttilänpäivä sijoittuu yleensä helmikuun alkuun.

Kastesydämet ovat siis kynttilänpäivästä kynttilänpäivään eli helmikuun alusta seuraavan vuoden helmikuuhun :) Eli jos lapsenne kastetaan tammikuun lopussa ja kastesydän laitetaan juuri kynttilänpäivänä puuhun, niin se on siellä seuraavan vuoden ajan esillä.

Kutsukirje kastesydämen hakuun tulee tammikuussa. Siinä infoamme, miten saat kastesydämen ja milloin sen voi hakea.

Rotinat

Seurakunta haluaa tervehtiä nuoria perheitä rotinakäynneillä.

Rotinat ovat vanha karjalainen tapa. Lapsen syntymän jälkeen naapurit ja sukulaiset tulivat tervehtimään uutta tulokasta rotinoiden kera. Tuliaiset olivat leivonnaisia, voita ja juustoa ja ne oli tarkoitettu äidin vahvistukseksi. Seurakunta haluaa pitää yhteyttä nuoriin perheisiin ja tukea omalta osaltaan vanhan perinteen säilymistä.

Kirje rotinakäytännöstä tulee kastepapin mukana. Kastesukkapaketin yhteydessä löytyy yhteystiedot mihin perhe voi ottaa yhteyttä, jos haluaa että seurakunnasta tullaan tervehtimään rotinoiden kera. Seurakunnan työntekijät (diakoni ja lastenohjaaja) tuovat tullessaan pienet rotinat: leivonnaista ja jotakin pientä vastasyntyneelle. Samalla tullaan tutuiksi, puolin ja toisin.

Ajan rotinakäynnille voit sopia soittamalla Diakoni Jaana Vaittiselle p. 040 8641 236, saatamme myös soitella sinulle päin ja kysyä vierailua.

Seurakunta onnittelee

Parikkalan seurakunnasta lähetetään 1 - 4 vuotiaille syntymäpäiväkortit postitse.

Lisäksi 4 -vuotta täyttävät saavat kotiseurakunnalta Parhaita Raamatun kertomuksia-kirjan. Samoin 4 -vuotiaille kortin yhteydessä pieni kirje, jossa kerrotaan, että Lasten Raamatun voi hakea kirkkoherranvirastolta tai kysyä lastenohjaajalta, näyttämällä lappua, jonka saatte kirjeen mukana.

Vielä tilaa on! Vielä tilaa on! Tartu käteen, tääl on sulle paikka. Vielä tilaa on....   Lv:144